« Povratak

PROSTORNI PLAN UREĐENJA OPĆINE - TEKSTUALNI DIO

 

2. CILJEVI PROSTORNOG RAZVOJA I UREĐENJA

2.1. Ciljevi prostornog razvoja županijskog značenja

2.1.1. Razvoj naselja posebnih funkcija i infrastrukturnih sustava

Na teritoriju Općine Starigrad postoje područja od općeg društvenog i gospodarskog interesa NP Paklenica i PP Velebit koji svojim značajem predstavljaju vrijednosti za koje se definiraju najviši standardi korištenja i zaštite. Kako su postojeća naselja inkorporirana u prostor PP Velebit, glavni cilj njihova razvitka je skladan rast koji ničim ne smije narušiti temeljne prirodne vrijednosti prostora. S time u svezi svi infrastrukturni zahvati u prostoru koji su nužni za dobro funkcioniranje sustava moraju se podvrći strogim kriterijima zaštite prostora.

Planirani društveni i gospodarski razvoj na cjelokupnom prostoru općine Starigrad može se u potpunosti ostvariti samo izgradnjom cjelovitog suvremenog prometnog sustava na okolnom širem pripadajućem prostoru Zadarske županije, koji će omogućiti selektivno vođenje i upravljanje prometom u budućnosti.

To se prvenstveno odnosi na cestovni promet preko kojeg se ostvaruje izravna prometna povezanost prostora općine Starigrad i Zadarske županije međusobno i s ostalim prostorom Republike Hrvatske.U cestovnoj mreži Zadarske županije najznačajniju prometnu ulogu imat će buduća Jadranska autocesta, koja će najkvalitetnije povezati primorske i kopnene dijelove države. Općina Starigrad ostvaruje priključak na ovu autocestu preko čvorišta "Maslenica".

Najvažniju prometnu ulogu na području općine Starigrad i dalje će imati državna cesta D 8. Kako ova cesta prolazi duž obalnog područja kroz sva naselja ove općine potrebno je izgraditi obilaznu trasu koja će zaobići obalni pojas najvećih naselja: Starigrad i Seline i preuzeti sadašnju prometnu ulogu ove državne ceste.

Razvoj željezničkog prometa na području općine Starigrad zasniva se na alternativnoj trasi buduće brze željezničke pruge (Jadranska željeznica), koju treba tek izgraditi. Pomorski promet temelji se na razvoju luke Starigrad kao veze s lukom Ražanac na suprotnoj strani obale Velebitskog kanala.

Razvoj vodoopskrbe zasniva se na već izgrađenom magistralnom cjevovodu podvelebitskog područja,te izgradnji svih potrebnih pratećih vodnih građevina kako bi se omogućila distribucija potrebnih količina vode do svih potrošača.

Zbog važnosti mora kao dijela općeg krajolika koje ima nezamjenjivu ulogu za razvoj gospodarstva,naročito turizma, te zbog činjenice da je jugoistočni dio Velebitskog kanala relativno zatvoreni i plitki akvatorij potrebno je osigurati zaštitu mora od svih oblika zagađenja. Kako je more osnovni prijamnik svih otpadnih voda problem sakupljanja, pročišćavanja i dispozicije otpadnih voda na ovom dijelu Zadarske županije treba riješiti izgradnjom razdjelnog sustava odvodnje s adekvatnim uređajem za pročišćavanje.

 

2.1.2. Racionalno korištenje prirodnih izvora

U domeni prirodnih izvora su prirodne vrijednosti Velebita, pa osnovni cilj korištenja tih vrijednosti mora biti racionalnost. Ta se racionalnost mora manifestirati u ograničavanju svih oblika neumjerenoga korištenja prostora kao jedinog resursa, a očituje se u ograničavanju pretjerane izgrađenosti, ostavljanju velikih slobodnih prostora u njihovu prirodnom obliku, primjeni najboljih tehničkih i oblikovnih rješenja u izgradnji suprastrukture i infrastrukturnih objekata.

 

2.1.3. Očuvanje ekološke stabilnosti i vrijednih dijelova okoliša

Tri su osnovna elementa koji determiniraju mikroekološku strukturu ovoga prostora i to su morski akvatorij, priobalna crta teritorija do podnožja Velebita, te planinski masiv Velebita. Cilj je generalno očuvati sve temeljne vrijednosti što pretpostavlja:

-smanjivanje stupnja zagađenja priobalnoga mora uvođenjem suvremenih uređaja za pročišćavanje otpadnih voda,

-svekoliku izgradnju u ovome prostoru, koja mora biti selektivna i na visokom stupnju graditeljskoga umijeća, zadržati na priobalnom teritoriju ne ugrožavajući padine Velebita, a posebno ulazne sektore u Veliku i Malu Paklenicu.

 

2.2. Ciljevi prostornog razvoja općinskog značenja

2.2.1. Demografski razvoj

Cilj demografskog razvoja Općine mora biti srednje umjereni rast stanovništva sa tendencijom poboljšanja fertiliteta kao osnovice za podizanje kvalitete turističke ponude – jedino profitabilne gospodarske grane ovoga područja.

Tome cilju treba težiti stvaranjem niza potrebnih stimulativnih mjera.

 

2.2.2. Odabir prostorno-razvojne strukture

Prostorno razvojna struktura determinirana je isključivo prirodnim datostima, a to je turističko gospodarstvo više i visoke kategorije sa ciljem popunjavanja svih oblika ponude.Fizička struktura ovog podvelebitskog prostora je determinirana slijedećim kategorijama :

-Nalazi se u širokom prostornom kontekstu PP Velebit,

-Prostor je izgrađen pretežno nehomogenim urbanim strukturama individualnog karaktera,

-Prostor je uređivan detaljnom prostornom dokumentacijom koja je djelomično još na snazi.

O navedenim činjenicama potrebno je voditi računa u daljnjem osmišljavanju prostora.U okvirima ukupnog razvoja ovoga prostora potrebno je razvijati tercijarne i kvartarne djelatnosti. Posebice valja stimulirati određene vrste ribarstva i marikulture kao komplementarne djelatnosti turizmu. Poljoprivredne površine koje se obrađuju nisu velike i treba ih zadržati sa tendencijom intenzivnije proizvodnje za potrebe lokalnog stanovništva.Šumske površine treba održavati, ali i vršiti daljnje pošumljavanje. Proizvodne pogone, koji su ekološki čisti, treba svesti na prihvatljivu mjeru i locirati grupirano na najmanje atraktivnim mjestima.


2.2.3. Razvoj naselja, društvene, komun. i prometne infrastrukture

Dosadašnji razvoj naselja u Općini, sa izuzetkom Starigrada, imao je karakter neprepoznatljivosti s pretežnim ciljem pružanja turističke ponude individualnoga tipa.Tipološke karakteristike slike naselja treba učiniti prepoznatljivima, a što se može postići jedino dobrom urbanističkom organizacijom struktura. Taj cilj valja ostvariti kroz kvalitetno planiranje prostora i efikasnu kontrolu provedbe. Kao sastavnica dobro organizirane strukture naselja je njegova opremljenost društvenom, komunalnom i prometnom infrastrukturom. Stoga valja težiti da svako naselje dobije odgovarajuću opremu shodno njegovome rangu.

Ovako definiran cilj u cijelosti se podudara sa kriterijima koji proizlaze iz Uredbe o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja mora. Na području općine Starigrad mora se izgraditi prometna infrastruktura koja će zadovoljiti sve potrebe javnog i individualnog prometa, čime će se omogućiti planirani gospodarski razvoj svih naselja ove općine.

Cestovni promet, zbog svoje fleksibilnosti, imat će i dalje najvažniju prometnu ulogu.Radi povećanja propusne moći sve postojeće javne ceste, (državne, županijske i lokalne), na području općine Starigrad treba redovito održavati, opremiti odgovarajućom prometnom signalizacijom, izvršiti rekonstrukciju kritičnih dionica, te osigurati i zaštititi zakonom propisani zaštitni pojas.Sustavom javnog prijevoza treba međusobno povezati sva naselja ove općine.Za konačno trajno kvalitetno rješenje vodoopskrbe svih naselja potrebno je u potpunosti izgraditi magistralni cjevovod podvelebitskog područja koji se u naselju Maslenica odvaja od regionalnog opskrbnog cjevovoda Zrmanja-Zadar, kao i sve ostale potrebne vodne građevine: vodospremnike,glavne dovodne cjevovode, mjesnu vodovodnu mrežu i crpne postaje.

Radi maksimalne zaštite tla, podzemnih i površinskih voda, naročito okolnog morskog akvatorija Velebitskog kanala, treba za cjelokupni prostor općine Starigrad izraditi koncepcijsko rješenje sakupljanja, pročišćavanja i dispozicije otpadnih voda.

 

2.2.4. Zaštita krajobraznih i prirodnih vrijednosti i posebnosti te kulturno-povijesnih cjelina

Kako je čitav podvelebitski prostor vrlo transparentan, sa naglašenim krajobraznim karakterom masiva Velebita koji je dominantna vizualna i prirodna vrijednost u kojoj dominiraju kanjoni Velike i Male Paklenice, to se tom elementu mora podrediti sve ostalo.

Kulturno povijesnih cjelina, pojedinačnih spomenika kao i arheoloških lokaliteta na ovom prostoru ima dosta, pa će im se posvetiti najveća moguća pažnja.Sve navedene prirodne i stvorene vrijednosti u prostoru su zaštićene odgovarajućim zakonskim aktima, a posebno Zakonom o zaštiti prirode (NP Paklenica i PP Velebit).

 

2.3. Ciljevi prostornog uređenja naselja na području općine

2.3.1. Racionalno korištenje i zaštita prostora

Svaka od prostorno razvojnih cjelina/naselja u kojima postoje specifični i različiti uvjeti razvoja trebaju odmah koristiti svoje potencijale kako bi se što prije stvorili optimalni uvjeti za buduće razdoblje. Prioriteti se za razvoj, pri tome ne mogu dati ni jednoj prostorno razvojnoj cjelini već oni moraju proizaći iz prirodnih i drugih mogućnosti svake od njih. Mora se poštivati načelo da se ni jedna prostorno razvojna cjelina ne može razvijati na račun druge.

U cilju racionalnog korištenja i zaštite prostora mora se veće turističke zahvate usmjeriti na već postojeće turističke zone, a ostalu turističku i drugu izgradnju razvijati u postojećim građevinskim područjima uz racionalno postupanje sa prostorom. Stanovite korekcije postojećih građevinskih područja treba napraviti samo tamo gdje je to logično i to u pravcu povećanja i smanjenja zone.

Postojeću turističku strukturu valja postepeno rekonstruirati težeći stalnom poboljšanju ukupne ponude.

Poseban cilj ovog prostornog plana je njegova sustavna prilagodba Zakonu o izmjenama i dopunama zakona o prostornom uređenju i Uredbi o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja mora, te Prostornog plana zadarske županije.

 

2.3.2. Utvrđivanje građevinskih područja naselja u odnosu na postojeći i planirani broj stanovnika, gustoću stanovanja, izgrađenost, vrijednosti i posebnosti krajobraza i prirodnih i kulturno-povijesnih cjelina

Obzirom na navedene kriterije temeljni cilj postavljen ovim planom je zadržavanje građevinskih područja u postojećim granicama, onima koje su bile određene dosadašnjom prostornom dokumentacijom, uz manje funkcionalne korekcije. Moguća proširenja građevinskih područja ne mogu se planirati uzduž obalne crte već samo u dubinu teritorija.

Planom se teži urbanoj koherentnosti svih naselja na način popunjavanja praznih prostora izgrađenih dijelova naselja sa ciljem postizanja logične strukture. Na taj način će se postići racionalizacija korištenja prostora i zadovoljenje kriterija da odnos izgrađenih i neizgrađenih područja bude 80:20.

 

2.3.3. Unapređenje uređenja naselja i komunalne infrastrukture

U interesu općega cilja podizanja kvalitete življenja i turističke ponude treba stalno težiti stvaranju sve primjerenijih uvjeta koji se sastoje u urbanom opremanju naselja kroz sustavno uređenje privatnog i javnog prostora, opremanje luka i lučica suvremenom opremom, održavanjem svih prometnih površina, javnog zelenila itd.

Posebno bi trebalo težiti urbanom i arhitektonskom oblikovanju strukture naselja od stvaranja prepoznatljive slike naselja do uređenih ambijenata unutar same strukture. Taj se cilj može ostvarivati postupno uz visoku svijest o poštivanju propisanih kriterija vezanih na oblikovanje arhitektonskih volumena, kolorističku obradu, uređenje okućnica i ograda te drugih elemenata strukture.

Da bi se ostvarila što bolja protočnost vozila u svim naseljima treba proširiti koridore postojeće cestovne mreže, izgraditi suvremenu kolničku konstrukciju, postaviti odgovarajuću prometnu signalizaciju i izgraditi nogostupe.

Za potrebe prometa u mirovanju u svakom naselju treba osigurati dovoljan broj parkirališnih mjesta. Javni putnički prijevoz treba razvijati koristeći autobusne linije prema potrebama svakog naselja.U naseljima treba izgraditi adekvatna autobusna stajališta prema Pravilniku o autobusnim stajalištima (NN 48/97).U svim naseljima treba izgraditi mjesnu vodovodnu mrežu i to od kvalitetnog vodovodnog materijala kako bi se postigla maksimalna sigurnost i trajnost u pogonu, te zaštita glede zdravlja ljudi.

U konačnosti u svim naseljima na području općine Starigrad treba realizirati razdjelni sustav odvodnje.

Urbane (fekalne) otpadne vode iz svih naselja moraju se sakupiti posebnom kanalizacijskom mrežom i odvesti do uređaja za pročišćavanje otpadnih voda s pripadajućim ispustom. Oborinske otpadne vode iz naselja treba odvesti najkraćim putem u more, do prirodnih vododerina ili postojećih vodotoka, odnosno ispuštati direktno u okolni teren. Do izgradnje konačnog sustava odvodnje sve nove (izgrađeni dio GP) i postojeće građevine na području općine Starigrad trebaju rješavati odvodnju svojih otpadnih voda sakupljanjem u kvalitetno izgrađenim i vodonepropusnim septičkim jamama (građevine do 10 ES). Veće građevine u izgrađenim dijelovima GP s bio uređajima.

 

 

^ Gore